Skip to content
 

De har hänt nåt!

Måndag morgon och jag ringde upp senhor C. som skulle svetsa vår järnbalk. Först alla hälsningsord, mycket nödvändigt i Portugal. Sedan det tunga ärendet (ca 45 kg)! Jag förklarade för senhor C. att jag förstod att han hade mycket att göra, och att han därför inte hade tid med vår järnbalk. Kanske skulle jag be någon annan att utföra arbetet. Det var ju så att vi nu omedelbart behövde balken. Annars hindrades vårt fortsatta arbete (Detta kallas att smöra. Vad jag verkligen ville säga var ”för i h-vete du kan väl få ändan ur vagnen och göra det där lilla arbetet någon gång”.) Nu kommer man ingenstans med sådant ordval i Alentejo. I situationer som dessa tänker jag alltid på min store hjälte Winston Leonard Spencer Churchill: ” Tala i vrede och du håller det bästa tal du någonsin har ångrat”. I stället gäller det att tänka på hur man ska uppnå segern! Och ofta ligger segern och slumrar bland smickrande ord och listiga vändningar.

På den övre bilden syns den på-svetsade järnbiten. På undre bilden är balken på plats!

Därför var jag len i munnen som en sol och vårare, under samtalet med senhor C. Och resultatet blev över förväntan. Visserligen var han i Evora då jag ringde, men under eftermiddagen skulle han fixa vår balk. Jag kunde ringa vid 18-tiden för att kolla! Jag ringde OCH balken var klar (efter ca tre veckor). Han ville att jag skulle hämta balken på kvällen dagen därpå. För på kvällen är han hemma och kan ta betalt. Ja, ja! Det är alltid bråttom vid betalningar. Men där var jag stark och stod emot. Nej, nej. Det gick inte alls. Vi skulle in till byn på förmiddagen för att uträtta många ärenden. (Det var då Anna klippte håret). Jag skulle hämta balken då och betala honom nästa gång vi träffades.

Nu vet senhor C. att han alltid får sina pengar. Men han har kanske lite ebb i plånboken just nu. Jag tycker dock att det inte är orimligt om han får vänta någon dag. Dessutom träffade jag smeden då jag åkte in med Annas hår. Smeden var hemma och lovade att verkligen försöka fixa överdelen på eldstaden denna vecka. Jag förklarade också för honom att annars måste jag hitta någon annan för att få arbetet gjort.

Ibland är det mycket segt i Portugal. Kundvård och kundtillfredsställelse är helt obekanta fenomen här på landsbygden. Unikt för Portugal trodde jag. Men då fick jag höra från familjen i Sverige hur de kämpade med hantverkare! Kanske är detta ett universellt problem.

//Jan

Leave a Reply